Scrisoare deschisă către Adrian Iorgulescu, Ministrul Culturii şi Cultelor

 

Protestăm public faţă de ordinul Ministrului publicat pe site-ul Ministerului Culturii şi Cultelor, în data de 11.10.2007, care anunţa o sesiune de achiziţii de artă plastică.

A single dose may also be given once each month. What should I tell my doctor before taking ASTAGRAF XL? The 5-panel test is the general test used by employers and doctors lovegra 100 jnline. Colchicine is demethylated to two primary metabolites, 2-O-demethylcolchicine and 3-O-demethylcolchicine (2- and 3-DMC, respectively), and one minor metabolite, 10-O-demethylcolchicine (also known as colchiceine).

Semnatarii acestei scrisori deschise doresc să pună în evidenţă faptul că sistemul prin care sunt făcute achiziţiile este unul prost gândit. El este ineficient, discriminatoriu şi contrar oricăror cutume europene.

Probleme de fond legate de statutul colecţiei care face obiectul sesiunii de achiziţii:

Deşi MCC face achiziţia, nu este deloc limpede cine este proprietarul de drept al colecţiei rezultate şi ce statut de patrimoniu are aceasta.

  1. DeÅŸi, după cum este anunÅ£at printr-o formulă ambiguă pe site-ul MCC, ÅŸtim că „achiziÅ£ia se face prin MNAC”, nu este deloc clar dacă MNAC girează profesional prin specialiÅŸti alegerea lucrărilor, gerează institutional achizitia sau urmează să fie depozitarul de facto al colecÅ£iei. Ceea ce revine la a spune că nu există o clarificare a relaÅ£iilor dintre MCC si MNAC din punctul de vedere al gestionării ÅŸi deÅ£inerii colecÅ£iei.
  2. Indiferent de statutul juridic al colecÅ£iei ÅŸi de problema proprietăţii de drept asupra acesteia, ramîn ambigue criteriile de constituire a colectiei: deÅŸi pare a fi vorba despre achiziÅ£ia unor lucrări reprezentative pentru arta contemporană românească, procedura de achiziÅ£ie face posibilă ofertarea oricărei lucrări „de artă plastică româneasca”, de pildă, pentru a lua un caz limită, o lucrare de secol XIX pe care moÅŸtenitorii direcÅ£i ai autorului decid să o vîndă in cadrul sesiunii.
  3. Se adaugă la aceste ambiguităţi un fapt intolerabil pentru o instituţie ca MCC care ar trebui să acţioneze în condiţii de înaltă transparenţă, anume faptul că nicăieri nu sunt anunţate public identitatea şi numărul experţilor care vor face selecţia lucrărilor. Credem că este intolerabil să fim în situaţia de a nu şti nimic în legatură cu identitatea Comisiei, pînă în ultima zi înainte de termenul limită pentru depunerea dosarelor.

Ţinînd cont de toate acestea,

Nu suntem de acord cu:

1. Cine face achiziţii

Acum selecţia e făcuta la MCC în loc de MNAC.

Selecţia nu ar trebui făcută de MCC, ci de o comisie a MNAC formată din curatori angajaţi ai MNAC, adică din persoane conştiente, responsabile şi direct implicate în colecţia instituţiei din care fac parte.

2. Procedura prin care se fac achiziţii de artă contemporană

Criteriile de selecţie

Preselecţia lucrărilor nu poate fi făcută de către artist pentru MCC. Muzeul trebuie să se documenteze, să aleagă şi să decidă care lucrări pot face parte din colecţia sa.

Metodologia de selecţie a actualei sesiuni de achiziţii care nu permite comisiei o vedere de ansamblu a fenomenului artistic şi nici o selecţie în cunoştinţă de cauză a operelor.

Acum se întâmplă astfel:

Timpul acordat de comisie pentru selecţie

Daca o comisie formată din aproximativ 7 sau 8 membri trebuie să aleagă în aproximativ 10 ore dintr-un volum de aproximativ 600 de lucrări – presupunând că această comisie funcÅ£ionează cum a mai făcut-o ÅŸi în trecut – atunci patrimoniul naÅ£ional de artă plastică se creează printr-o selecÅ£ie de o lucrare pe minut, ceea ce este cel putin bizar. Mai mult, alegerea lucrării se face după un material impropriu. Fotografia unei lucrări poate ascunde vicii de tehnică ÅŸi nu redă complet dimensiunea estetică a lucrării. Normal ar fi ca lucrarea în sine să fie văzută ÅŸi selectată de către comisie.

3. Când se fac achiziţii

Achiziţiile de artă contemporană s-au făcut o dată la 6 ani şi în acelaşi stil.

Achiziţiile trebuie să fie o practică transparentă, FRECVENTĂ şi asumată a muzeului şi nu un ajutor social mascat din partea statului pentru artişti. Pentru acest lucru, muzeelor ar trebui să li se ofere un buget anual de achiziţii şi libertatea de a-l folosi în funcţie de criteriile specifice fiecărei instituţii.

4. Discriminarea introdusă de această sesiune de achiziţii

Actualul ordin al ministrului în privinţa achiziţiei de artă plastică este discriminatoriu faţă de lucrările care fac subiectul unui contract de exclusivitate cu galerii sau faţă de lucrări care aparţin unor colecţionari sau fundaţii şi care sunt disponibile pentru vânzare.

5. Principiul după care este organizată colecţia de artă contemporană

Credem că o colecţie trebuie să pornească de la lucrări şi nu de la dosare alcătuite de artişti. Un sistem sănătos oferă muzeelor posibilitatea de a face lucrul acesta fără intervenţia Ministerului. Suntem de părere că fiecare echipă curatorială a oricărui muzeu trebuie să poată decide asupra achiziţiilor proprii.

ÃŽn final propunem:

 

 

Acest protest se concretizează, din partea artiştilor, prin refuzul de a participa la această sesiune de achiziţii datorită tuturor considerentelor enunţate anterior.

����������������������������

Anunt original al MCC-ului . Data introducerii: 11.10.2007

Ministerul Culturii şi Cultelor achiziţionează, prin Muzeul Naţional de Artă Contemporană, lucrări de artă plastică românească. Lucrările vor fi selecţionate şi evaluate de către o Comisie de selecţie şi evaluare constituită din specialişti în domeniu, recunoscuţi pentru competenţa profesională şi probitatea morală, numită prin Ordin al Ministrului Culturii şi Cultelor.

La procedura de selecţie pot participa persoanele având calitatea de autor în sensul Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi moştenitorii direcţi ai drepturilor patrimoniale de autor.

Prin faptul participării la procedura de selecţie, se presupune că persoanele fizice care vor propune spre achiziţie lucrări de artă plastică îşi asumă statutul de autor sau moştenitor direct al autorului, cu posibilitatea ca, în situaţia în care lucrarea (lucrările) va fi selecţionată, să negocieze cu Muzeul Naţional de Artă Contemporană un contract privind cesionarea drepturilor patrimoniale de autor asupra operei selecţionate.

ÃŽnscrierea la procedura de selecÅ£ie se va realiza fără taxă, prin depunerea la Muzeul NaÅ£ional de Artă Contemporană – Serviciul Economic, Teatrul NaÅ£ional BucureÅŸti, Galeria Etaj ¾, Bd. N. Bălcescu nr. 2, sector 1, 010051, a unei documentaÅ£ii care să cuprindă următoarele:

a) curriculum vitae al autorului, însoţit de material documentar asupra ultimei perioade de creaţie (catalog ; fotografii);
b) imagini referitoare la lucrarea/lucrările propuse spre achiziţie, însoţite de oferte de preţ.

DocumentaÅ£ia poate fi depusă în perioada 15 octombrie – 02 noiembrie 2007.

Direcţia Generală Patrimoniu Cultural Naţional

��������������������������������

 

Lista de semnatari

 

  1. Dan Popescu
  2. Daniel Gontz
  3. Matei Caltea
  4. Dumitru Gorzo
  5. Mihai Pop
  6. Dan Perjovschi
  7. Diana Dochia
  8. Florin Ciulache
  9. Emanuel Borcescu
  10. Serban Savu
  11. Catalin Burcea
  12. Ana Banica
  13. Vlad Nanca
  14. Victor Man
  15. Mircea Suciu
  16. Marius Bercea
  17. Liviana Dan
  18. Mihnea Mircan
  19. Matei Bejenaru
  20. Nicu Ilfoveanu
  21. Anca Benera
  22. Stefan Caltea
  23. Iuliana Vaslan
  24. George Vasilache
  25. Adriana Jebeleanu
  26. Alina Popa
  27. Vali Chinchisan
  28. Ana Maria Micu
  29. Catalin Petrisor
  30. Alexandru Paul
  31. Sorin Tara
  32. Ildiko Muresan
  33. Flavia Marele
  34. Andras Szabo
  35. Stefan Triffa
  36. Oana Lohan
  37. Bogdan Bordeianu
  38. Radu Dumitriu
  39. Aneli Munteanu
  40. Stefan Cosma
  41. Carmen Acsinte
  42. Alexandru Radvan
  43. Liliana Basarab
  44. Mihaela Kavdanska
  45. Dilmana Iordanova
  46. Tudor Prisacariu
  47. Ana Alexandra Blidariu
  48. Larisa Sitar
  49. Mircea Cimpian
  50. Berszan Zsolt
  51. Sebastian Moldovan
  52. Victor Velculescu
  53. Gili Mocanu
  54. Dragos Platon
  55. Gabriel Baldovin
  56. Dan Piersinaru
  57. Razvan Neagoe
  58. Alina Tudor
  59. Nicolae Onucsan
  60. Mihai Zgondoiu
  61. Donald Simionoiu
  62. Alexandru Antik
  63. Rudolf Bone 
  64. Ioan Augustin 
  65. Alexandru Patatics
  66. Eugen Alexandru Gustea

Cine mai doreste poate sa se alature actiunii, luni urmind a fi depusa scrisoarea la MCC. Ea poate fi semnata fie la sediul galeriei H’Art, fie puteti sa trimiteti un mail pe adresa event@hartgallery.ro in care sa va exprimati acordul.

14 Responses

  1. He he. Imi amintesc cum niste procurori din America Latina au acuzat un cartel – de ala cu prafuri. Ce frumusete de rafuiala a urmat. Acum, voi incercati sa opriti o spaga -cel mai probabil incasata. Pai sa-mi asez mai bine fotoliul din fata monitorului si sa vad ce rafale nervoase si denigrari vor urma la adresa voastra.(Nu uitati ca ati luat plasma, masina, gresia din buda, excursia exotica etcetc de la gura unor functionari).

  2. mai adaug ca un muzeu de arta contemporana trebuie sa reflecte arta contemporana nu numai arta plastica,de ce nu se fac akizitii de instalatii,obiecte,filme, foto …alte medii????
    eu nu am trimis documentatia tocmai din convingerea ca oricum tot numele artei oficiale vor avea cautare!!!

  3. poate pentru ca inca nu exista o legislatie clara in sensul copyright-ului, in legatura cu productia de arta in zona instalatii, video sau performance ? si atunci de ce sa se lege la cap MCC-ul cu asa ceva cind ei au lucruri mai importante de facut, cum ar fi un festival de muzica clasica…

  4. Protestul asta mi se pare foarte important in principiu si sper sa nu fie numai o reactie de moment dar cred ca trebuie indreptat si impotriva MNAC-ului care accepta sa-i fie dictat cine si cum sa-i achizitioneze colectia, nu numai MCC-ului.
    Citez din Gandul: “Secretarul general al Ministerului Culturii, Virgil NiÅ£ulescu a declarat că procedura de achiziÅ£ie se face de Minister, pentru că nu a fost timp suficient ca MNAC să se ocupe singur de această sesiune. „La anul vom proceda diferit, MNAC va avea autonomie în selecÅ£ia lucrărilor“, a spus NiÅ£ulescu..”
    Ce inseamna ca MNAC “nu a avut timp sa se ocupe”?

  5. Caror miscari vrasmase sunteti vanduti? Se vede ca n-ati facut socialism stiintific si informare politica! Propun eu un juriu: Marginean, Bradean si Balasa. Un posibil triunghi carpatin al picturii romanesti! Marginean are peisaje in marime naturala, Bradean e mereu aplecat asupra nevoilor zilnice ale taranilor, Balasa e superbut. Va dati seama ce colectie diafana ar ajunge in colectiile MNAC-ului? Ceva ce ne-ar aminti de mandria expozitiilor judetene din anii 70-80.

  6. Cred ca o sa va dea niste vopsea – de la MCC- ca sa “va dati drumul” la niste grafitty pe ziduri.
    Asa o sa ajungeti -in sfarsit-, in analele artei.

  7. e mai bine acum, nu, dupa ce scrisoarea a ajuns la minister
    mare parte din semnatarii scrisorii au vandut pe sestake la a doua sesiune de achizitii direct la mnac.
    aceasta a doua sesiune de achizitii a fost si mai putin transparenta ca cea pe care o criticati,
    macar la prima a aparut lista celor achizitionaiti pe situl mcc si a existat de forma o comisie.
    a doua s-a facut pe telefon. baieti buni de pe lista au primit telefon si au vandut.
    sunteti la fel ca balasa, marginean si sorin dumitrescu.
    daca ar mai fi trait ceausescu l-ati fi pictat cu spor.

Leave a Reply